vrijdag 5 augustus 2016

AFFAIRE


Q. geeft aan dat hij last van zijn hart heeft. De verzorgster schiet me aan als ik bij het Zorghuis binnenkom: 'Goed dat je er bent. Hij voelt zich belabberd, medisch is alles in orde.' 

Af en toe heeft hij dat. Hoe kan dat toch? Het kan verschillende oorzaken hebben: lichamelijk en geestelijk of een combi daarvan. 'Ik werk van A tot Z het kwalenlijstje af en dan komen we er vanzelf bij uit', knipoog ik. 

Als we in een een-op-eengesprek de fysieke klachten hebben afgevinkt, komt de aap uit de mouw. ‘B. is terug naar huis’, simt Q. ‘Wie is B.?’ vraag ik. ‘Mijn geheime vriendin, je weet wel die goedlachse.’ Ah, giebeltante en een van zijn disgenoten, denk ik. Jammer ze had zo´n aanstekelijk humeur.

‘Ze is terug naar haar man, en ik kon geen afscheid nemen. Hij weet namelijk niet dat B. en ik klikten. Mocht hij ons samen zien, dan zou hij meteen de vliegende vonken tussen ons doorhebben en ik wil niet stoken in een goed huwelijk.' Ik barst bijna van binnenpret: pappi's fantasie is nu wel heel erg op hol geslagen. Dat zijn al drie vriendinnen! De verzorgster kan ik melden dat pappi inderdaad last van zijn hart heeft: een gebroken hart! 
*zie blog 3-8.