zondag 15 januari 2017

HOME


15 januari 2016 nam Q. zijn intrek in wat hoogstwaarschijnlijk zijn laatste onderkomen zal het: het Zorghuis. Een van de verhuiskaarten die hij via de post ontving, ging vergezeld van houten letters (type Time new romance) die het trendy woord HOME vormen. Q. vroeg wat HOMIE betekent. Homie? Mijn radertjes draaiden overtoeren: wat bedoelde hij? Ik moest even schakelen en begreep dat hij het had over de meest favoriete en verfoeide interieuraccessoire van 2016. Een geinige verhaspeling, want Homie is slang voor 'een van je beste vrienden'. Q. was er zeer mee verguld. Het kreeg een prominent plekje.

Op de dag af een jaar later. Q. duwt het HOME schildje, een stapeltje post en de krant in mijn handen: 'Neem maar allemaal mee, ik weet niet wat ik er mee moet.' 'Maar dat schildje vind je zo leuk', zeg ik. 'Ik heb dat ding nooit gezien', antwoordt pappi. Hij stopt het in mijn tas en ik vergeet het verder. Thuis neem ik de volgende ochtend het dagblad vluchtig door. Mijn oog valt op de scala-pagina's waar een artikel over de nieuwe trends voor 2017 staat. Het is opgedeeld in 'eruit' en 'erin'. Volgens de schrijfsters Renske Schriemer en Suzanne Dijkstra gaan we dit jaar voor fluweel, breisels, vouwen en plooien (goed nieuws voor de gelooide en perkamenten huidjes van senioren!), fifties-banken en alle tinten blauw. Uit zijn: flamingo, uil en ananas, koper, pasteltinten en ja hoor: Letters! [...] Houten letters met LOVE  en HOME, evenals posters met teksten als Enjoy the little things in life, zijn sleets. Supersleets.[...] Op slag begreep ik de plotselinge ommezwaai pas. Q. is weliswaar oud, maar niet afgeschreven.