dinsdag 22 mei 2018

GEVALLEN VROUW



De krullenkop van de goed geconserveerde Mevrouw H. is na het baden een gladde korte coupe. Ze ziet er met deze snit hipper uit, ondanks dat prefereer ik de gewatergolfde ladylike look. Haar dochter valt met de deur in huis: 'Is de kapster ziek? En waar is je rollator?' 'Het is toch formidabel dat je moeder verzuimt gebruik te maken van de rollator. Blijkbaar voelt ze zich fit en vief', nuanceer ik de haarkloverij. Ze hervat haar betoog na mijn onderbreking: 'Helemaal niet. Haar beide heupen zijn gerepareerd met pinnen na eerdere valpartijen. Met die geschiedenis in het achterhoofd plus haar huidige leeftijd, kan ze door een breuk zomaar in een vierwieler belanden. 'Ook al bent u De Vrouw Van Zes Miljoen u moet wel braaf gehoorzamen' rijdt de zuster de verloren rollator voor. Gemaakt bozig en met een stoute wijsvinger: 'Kijk eens wat ik vond. Foei!'  De kloeke Mevrouw H. is zich van geen kwaad bewust en staat als een onoverwinnelijke Galliër fier rechtovereind. 'Dames en heren, we hebben hier te maken met een gevallen vrouw', maak ik een overdreven prijzend wijds gebaar. De dochter hoofdschuddend: 'Ze begrijpt echt niet dat een val haar kan nekken.' Mevrouw H.: 'Och, ik word hier goed opgevangen.'